ŞİİRMETRE
GÜNÜN ŞİİRİ
HAFTANIN ŞİİRİ
MAVİ YILDIZLI ŞİİR
ÜYE GİRİŞİ
ANA MENÜ
ANASAYFAŞİİRLERNETWORKVİDEOLARRADYOGRUPLAR
KİM VARDI
t_a_polat (tülay)
(2018-07-27 21:22:13)
SITKI CİN (sıtkı cin)
(2017-06-18 14:28:28)
Hanefi Söztutan (Hanefi Söztutan)
(2016-07-31 18:40:51)
Osman AVCI (Ömer Osman AVCI)
(2016-01-29 13:33:02)
Admin (Üçüncü Yeni)
(2014-12-25 09:57:16)
MAVİ WEB
YAYINLARIMIZ
WEB TASARIM
ACTAMEDYA
SPOREKSTRA
Html Module


ÜÇÜNCÜ YENİ'YE DAİR PDF Yazdır e-Posta
Yazan sefa   
Cumartesi, 05 Eylül 2009

NİHAT KAÇOĞLU

İşte Sefa Koyuncu bunu gördü. Bizim kendi öz şiir ve nesir sanatımız dururken yabancı sanatları taklide gerek yok kanısına vardı.Elbette şiir evrenseldir.Rimbaud'dan da, Byron'dan da yararlanmalıyız; ama bizim öz malımız dururken neden başka bir biçim seçelim ki şiire ve nesre? Sefa Koyuncu bunu gördü ve eskiye dönüşe 'Üçüncü Yeni' adını verdi.

"... ama Üçüncü Eski diyemeyeceğimize göre, Üçüncü Yeni adını telaffuzda bir beis görmüyordu."

ben ilk kez okudum, Nihat Kaçoğlu, Üçüncü Yeni Şairi Sefa Koyuncu hakkında yazmış:

Kendimi Üçüncü Yeni şairi olarak gördüm. Muhafazakar biri olmamakla beraber, hatta Tevfik Fikret gibi batılı düşünen biri olmama rağmen Üçüncü Yeni hareketinin şiirde heceyi, aruzu yani ölçüyü; nesirde kuralı esas alan fikri tam da şiir ve nesir anlayışıma uygun düştü.Neden derseniz Paul Verlaıne'ın mısralarıyla yanıt vereyim:

'Musiki, herşeyden önce musiki...
Havalanan bir şey olmalı mısra...'


Yani şair, şiirin şiir olabilmesi için iç sese, yani ahenge, yani musikiye, yani ölçüye sahip olması gerektiğini gayet veciz bir şekilde belirtmiş.

Gelelim Üçüncü Yeni kavramına...Malumunuz Orhan Veli ve arkadaşları tüm vezin ve ölçü kurallarını alt üst ederek, şairane denen tarzı yadsıyarak serbest vezinli yepyeni bir çığır açtılar şiirde. Buna da 'Garip Hareketi' ya da 'Birinci Yeni Hareketi' diyoruz.Sonraları Edip Cansever, Sezai Karakoç ve Turgut Uyar gibi şairlerin anlamsızlığa kadar varan; kapalı, soyut şiir denen ve 'İkinci Yeni' adıyla anılacak bir şiir hareketi geliştirdiği görülür.Bu şiir telakkileri aslında Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati şairlerinin, Fikret'in, Cenab'ın batı özenticiliğinin çağdaş versiyonlarıydı. Oysa bizim bir aruz ve hece veznimiz vardı.Nedim'ler, Fuzuli'ler, Gevheri'ler, Yahya Kemal'ler, Aşık Veysel'ler hiç ölmeyecek eserler ortaya koymuşlardı bu eski ırmakta. Öyle ya...Ziya Paşa merhumun:

'görmeden asar-ı nisanın bahar elden gider
güller ahir ram olur amma hezar elden gider'


veyahut Aşık Veysel'in:

'sen bir ceylan olsan ben de bir avcı
avlasam çöllerde saz ile seni'


söyleyişlerindeki ustalığa Batı Edebiyatı varmış mıydı acaba?

İşte Sefa Koyuncu bunu gördü. Bizim kendi öz şiir ve nesir sanatımız dururken yabancı sanatları taklide gerek yok kanısına vardı.Elbette şiir evrenseldir.Rimbaud'dan da, Byron'dan da yararlanmalıyız; ama bizim öz malımız dururken neden başka bir biçim seçelim ki şiire ve nesre? Sefa Koyuncu bunu gördü ve eskiye dönüşe 'Üçüncü Yeni' adını verdi.

(...)
Yorumlar (0)Add Comment

Yorum Yazın
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
smile
wink
laugh
grin
angry
sad
shocked
cool
tongue
kiss
cry
eksi not | artı not

busy
Son Güncelleme ( Pazar, 06 Eylül 2009 )
 
< Önceki

DUYURULAR
SON ŞİİRLER
Aşk Tutsak mı Aksak mı
Şair: t_a_polat
CAN BABAM
Şair: SITKI CİN
KAHVE RENGİ GÖZLERİN
Şair: SITKI CİN
YIKTIM TARUMAR ETTİ
Şair: SITKI CİN
İNSAFSIZ
Şair: SITKI CİN
SON EKLENENLER
SON VİDEOLAR
BU BAYRAKİNMEYECEK
Ekleyen:Mahirbaspinar
Beğenilme:
Tıklama:3986
SEN OLSAN YETER M Baspinar
Ekleyen:Mahirbaspinar
Beğenilme:
Tıklama:3921
Kimler Çevrimiçi
Ziyaretçi Sayımız
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterBugün10
mod_vvisit_counterDün69
mod_vvisit_counterBu Hafta435
mod_vvisit_counterBu Ay1095
mod_vvisit_counterTümü279657
Crystal7 Webdesign Template. This template is released under the GNU/GPL license.
hqtexts.ru - rxonepill.com